Hlavní nabídka

Srážková daň v roce 2014

Snad nejvýraznější novinkou, která se dotkne jak zaměstnavatelů, tak zaměstnanců, je změna ve zdanění konečnou patnácti procentní srážkovou daní. Někteří zaměstnanci ji uvítají, jiným, zejména při soubězích příjmů, přinese povinnost v podobě podání daňového přiznání. Změna se bude týkat příjmů dosažených v roce 2014. Poprvé tedy u mezd či odměn zúčtovaných za měsíc leden, vyplácených v měsíci únoru 2014.

Znění § 6 odst. 4 zákona o daních z příjmů

Do 31. prosince 2013:

Příjmy zúčtované nebo vyplacené zaměstnavatelem se sídlem nebo bydlištěm na území České republiky a příjmy od plátců daně vymezených v § 38c jsou po zvýšení podle odstavce 13 samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou sazbou daně podle § 36 odst. 2, jedná-li se o příjmy podle odstavce 1 písm. a) a d) a podle odstavce 10, jejichž úhrnná výše před zvýšením podle odstavce 13 u téhož zaměstnavatele nepřesáhne za kalendářní měsíc částku. To platí u příjmů zúčtovaných nebo vyplacených zaměstnavatelem, u kterého zaměstnanec nepodepsal prohlášení k dani podle § 38k odstavce 4 nebo 5.

Od 1. ledna 2014

Příjmy zúčtované nebo vyplacené plátcem daně jsou samostatným základem daně pro zdanění daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně, jedná-li se o příjmy podle odstavce 1 plynoucí na základě dohody o provedení práce, jejichž úhrnná výše u téhož plátce daně nepřesáhne za kalendářní měsíc částku 10 000 Kč, a zaměstnanec u tohoto plátce daně nepodepsal prohlášení k dani podle § 38k odstavce 4, 5 nebo 7, anebo nevyužije-li postup podle § 36 odst. 7.

Konečná srážková daň se v roce 2013 použila v případech, kdy úhrn příjmů v měsíci u zaměstnance bez podpisu Prohlášení nepřekročil částku 5000 korun. Nově je stanoven limit pouze pro odměny z dohody o provedení práce, a to v úhrnu (platí pro všechny odměny z dohody o provedení práce v jednom měsíci vyplacené jednomu zaměstnanci týmž zaměstnavatelem) na 10 000 korun. Do limitu se započítají jen odměny z dohody o provedení práce a nebude záležet na tom, zda má zaměstnanec u téhož zaměstnavatele i jiné zdanitelné příjmy.

Zdroj: www.podnikatel.cz